Kinesiske millionordrer til Hymaco
En netop afsluttet ordre til et kinesisk værft er blevet afløst af endnu en ordre hos den nordvestjyske kranspecialist.
På en marine-messe faldt Mogens Lauritsen og Per Kjeldtoft i snak med et par ansatte hos A2Sea, og det udviklede sig senere til en kranordre til et af deres skibe.
Italiensk leverandør
Siden er det gået slag i slag, og efterspørgslen er steget på kranerne, som Hymaco får leveret fra den italienske producent Sormec. Og selv om det er på nærmarkederne, det meste af salget foregår, har Thisted-virksomheden dog også oplevet succes i Kina.
- Vi har lige afsluttet en ordre til Cosco skibsværft i Kina på fem kraner til et dansk installationsfartøj. Efterfølgende har den danske kunde bestilt et installationsfartøj mere, og det har betydet en ny ordre på fem kraner - tre 220 tm kraner og to 330 tm kraner, fortæller Mogens Lauritsen.
Succes rygtes hurtigt
Han glæder sig over den kinesiske succes og fortæller, at den nordvestjyske virksomhed har fået mange roser fra det kinesiske værft. Og det er noget, Hymaco kan bruge fremadrettet.
- Vi har nu markedsført kranerne i to år, og en opgave som denne her løfter i den grad andre kunders bedømmelse af firmaet, og det produkt vi markedsfører, siger Mogens Lauritsen, og tilføjer:
- Der er jo tale om en lille branche med få virksomheder, hvor den slags hurtigt rygtes. Og vi har da klart indtrykket af, at mange har hørt om os.
Hårdt slid
Mogens Lauritsen skyder på, at ca. 50 procent af Hymaco’s omsætning i dag kommer fra skibskranerne, og det har betydet, at man ikke har været nødt til at skære så meget ned under krisen. Men Thisted-virksomheden er ikke kommet sovende til succesen.
- Det har også været hårdt slid. Der har været mange certifikater og mange papirer. Det har været en lærdom for virksomheden. Vi vidste selvfølgelig en masse teknisk omkring kranerne, men resten har vi været nødt til at slide os til, siger Mogens Lauritsen.
- Men vi må også sige, at det har været en succes for os. Det ser ud som om, vi for alvor har fået hul på offshore-branchen, og det er jo dejligt fremadrettet, slutter Mogens Lauritsen.