Nyt netværk skal øge eksport af fødevare-teknologi
På opfordring fra flere leverandører til fødevarebranchen stifter Eksportforeningen et nyt netværk inden for Food Tech-området, Danish Food Tech Group.
- Flere virksomheder har opfordret os til at starte et netværk for leverandører til fødevareindustrien - vi vil gerne imødekomme behovet for en koordineret indsats, da vi mener, der er et kæmpe potentiale for at styrke danske virksomheders eksport og stå stærkere i den internationale konkurrence inden for udstyr til den globale fødevareindustri. Et netværk vil helt sikkert kunne skabe synlige resultater på virksomhedernes bundlinje, siger Ulrik Dahl, der er direktør i Eksportforeningen.
Det nye Food Tech-netværk er for danske virksomheder, som rådgiver eller producerer udstyr til forarbejdning af faste fødevarer og mejerier. Netværket skaber rammerne for deling af markedsviden, erfaringer og kontakter for på den måde at åbne døre til nye markeder for medlemmerne.
Netværket vil samtidig synliggøre medlemmerne gennem fælles eksportfremstød som fx fællesstande på udstillinger og messer, delegationsbesøg fra udlandet og besøgsture til udvalgte kunder.
Skal øge salget
Det nye netværk bliver det 14. netværk i Eksportforeningens regi, og målet er, at medlemmerne skal kunne aflæse effekten af at være med i Food Tech-netværket direkte på bundlinjen.
- Kombinationen af at kunne dele knowhow og kontakter med andre af netværkets medlemmer og muligheden for at tage med ud og møde kunder i hele verden vil gøre en stor forskel for virksomheder inden for branchen. Netværket vil være baseret på hands-on kommerciel erfaring, og vi ønsker at åbne døre til nye markeder og konkrete kunder for små såvel som store virksomheder, fortæller business sector manager i Eksportforeningen, Heidi Ravn (billedet), der vil lede Food Tech-netværket.
En arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Blücher, Carnitech, Eltronic, Varo, System Cleaners og Eksportforeningen har støbt fundamentet til det nye Food Tech-netværk.
Den 12. december vil der blive afholdt åbningsseminar for netværket hos Blücher i Vildbjerg. På seminaret, hvor alle interesserede er velkomne, vil idéerne bag netværket blive præsenteret. På programmet er blandt andre professor Philipp Schröder, Aarhus Universitet, der vil tale om opskriften på eksportsucces. En rådgiver, Frank Nyegaard fra Alectia, og en fødevareproducent, René Fredgaard fra Arla, vil desuden dele deres syn på internationalisering.
Samlede kræfter giver konkurrencefordel
Det nye netværk lægger sig i forlængelse af en rapport fra Erhvervs- og Byggestyrelsen, der konkluderer, at danske fødevarevirksomheders succes afhænger af, at virksomhederne og vidensinstitutioner i samspil med hinanden er mere produktive og innovative, end de ville have været hver for sig. Denne kraft skal netværket styrke.
- Der har manglet et netværk, der kan samle og koordinere vores kræfter. Med Food Tech-netværket vil vi kunne stå stærkere i en verden med stigende konkurrence, og vi vil kunne lære af hinandens erfaringer, siger Per Rasmussen, export sales manager i Blücher, der har været med i arbejdsgruppen bag netværket.
Ole Høed Nørlev, business unit manager i Eltronic, der ligeledes står bag Food Tech-netværket, peger også på netværkets potentiale for at styrke de danske virksomheder ved at tage udgangspunkt i fællesskabet:
- Vi har nogle fælles udfordringer i forhold til specifikke kunder, og sammen kan vi danne en stærk konkurrenceplatform i forhold til disse kunder.
Stort eksportpotentiale
FN’s fødevare- og landbrugsorganisation FAO har forudsagt, at den samlede fødevareproduktion skal stige med 70 procent i verden for at mætte den stigende efterspørgsel frem mod 2050, og det betyder, at danske fødevareproducenter og leverandører til fødevareindustrien har et stort eksportpotentiale på grund af den hastigt voksende globale middelklasse.
I dag står fødevarevirksomhederne for en eksport af landbrugs- og agroindustriprodukter for omkring 120 mia. kr. eller 20 procent af den samlede danske vareeksport, ifølge erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer.
- Udviklingen inden for fødevareindustrien skaber store muligheder for danske leverandører af udstyr, og det handler om at komme ud på markederne og markere sig, så vi får udnyttet det store potentiale, der er her og nu. De danske virksomheder og produkter har nogle fantastiske kvaliteter - vi skal ud i verden og sætte spot på disse kvaliteter, og gennem videndeling og networking skal vi øge medlemmernes internationale salg, konkluderer Ulrik Dahl.
Fakta: Danish Food Tech Group
• Danish Food Tech Group bliver Eksportforeningens 14. professionelle netværk.
• Netværket skal repræsentere danske virksomheder, som rådgiver eller producerer udstyr til forarbejdning af faste fødevarer og mejerier - fra proces til packaging – og som ønsker at henvende sig til et globalt marked.
• Gennem Danish Food Tech Group får medlemmer en platform for networking, fælles eksportfremstød og gøres synlige internationalt.
• Danish Food Tech Group bliver Eksportforeningens 14. professionelle netværk.
• Netværket skal repræsentere danske virksomheder, som rådgiver eller producerer udstyr til forarbejdning af faste fødevarer og mejerier - fra proces til packaging – og som ønsker at henvende sig til et globalt marked.
• Gennem Danish Food Tech Group får medlemmer en platform for networking, fælles eksportfremstød og gøres synlige internationalt.
Fakta: Eksportforeningen
• En videnskabelig undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at medlemsvirksomheder i Eksportforeningen har 49 procent mere eksport end sammenlignelige andre danske eksportvirksomheder.
• Eksportforeningens kernekompetencer er fælles eksportfremstød, fællesstande på internationale udstillinger, matchmaking med udenlandske virksomheder, fælles eksportmarkedsføring og netværk.
• Eksportforeningen repræsenterer cirka 500 danske små, mellemstore og store eksportvirksomheder.
• Eksportforeningen har 40-50 årlige aktiviteter i flere end 40 forskellige lande. I 2012 rejste 650 virksomheder med foreningen ud i verden.
• Eksportforeningens medlemmer er, foruden Danish Food Tech Group, grupperet i 13 netværk efter branche- og kundeinteresser i udlandet.
• En videnskabelig undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at medlemsvirksomheder i Eksportforeningen har 49 procent mere eksport end sammenlignelige andre danske eksportvirksomheder.
• Eksportforeningens kernekompetencer er fælles eksportfremstød, fællesstande på internationale udstillinger, matchmaking med udenlandske virksomheder, fælles eksportmarkedsføring og netværk.
• Eksportforeningen repræsenterer cirka 500 danske små, mellemstore og store eksportvirksomheder.
• Eksportforeningen har 40-50 årlige aktiviteter i flere end 40 forskellige lande. I 2012 rejste 650 virksomheder med foreningen ud i verden.
• Eksportforeningens medlemmer er, foruden Danish Food Tech Group, grupperet i 13 netværk efter branche- og kundeinteresser i udlandet.