Løwener skruer op for svejseprogrammet
Der kommer meget mere svejs på hylden hos Løwener i fremtiden.
Teknik-grossisten har nemlig sagt farvel til rollen som eneforhandler af Fronius svejsemaskiner i Danmark, og dermed er der skabt mulighed for at få maskiner fra GYS og ESAB ind i programmet.
Løwener-direktør Niels Barfod lægger ikke skjul på, at udvidelse af svejseprogrammet betyder rigtig meget for Løwener, som har solgt udstyr til svejs og skæring i mere end 100 år. I de sidste mange år har en kontrakt om eneforhandling af Fronius-maskiner dog bremset muligheden for udvikling af netop svejseområdet.
- Svejsemarkedet i Danmark er et begrænset marked, og for os er det svært at bygge en organisation op omkring svejsedelen, når man kun har et mærke på hylden. Fronius er topkvalitet, men det er ofte for dyr en løsning til den brede del af svejsemarkedet, som jo ikke har grund til at installere en maskine, som er overkvalificeret. Derfor har vi længe ønsket at sælge andre fabrikater, siger Niels Barfod.
Dækker det meste nu
Ønsket om et bredere svejseprogram er opfyldt i form af svejsemaskiner fra ESAB og GYS, der rammer Løweners profil godt. Derudover vil Løwener som alm. forhandler fortsat sælge og servicere Fronius til kunderne i Danmark.
- ESAB er allerede godt kendt i industrien, og GYS har et stort program med maskiner til både entreprenør- og autobranchen og helt ned til hobbymaskiner. Så det passer godt til vores forretning, og GYS har jo også valgt Løwener, fordi vi har den brede forretning, siger Niels Barfod, som påpeger, at Løwener med kun Fronius på hylden ramte blot 15 procent af de potentielle svejsekunder i Danmark.
- Nu dækker vi det meste af svejsemarkedet, slår han fast.
Marked på en milliard
Niels Barfod vurderer, at svejsemarkedet i Danmark på maskinsiden er omkring 150 mio. kr, mens det samlet inklusiv forbrugsmaterialer og udstyr er omkring en milliard kroner.
Og den milliard vil Løwener gerne have en større andel af i fremtiden.
- I industri-divisionen hos Løwener er skær og svejs det absolut største segment, og essensen i det her er, at vi nu også kan servicere mellemmarkedet. Derfor skal vi også gerne sælge mere tråd og tilbehør i fremtiden, siger Niels Barfod og afviser ikke tanken om, at der kommer flere nye produkter ind i programmet.
- Samlet set er vi nu der, hvor vi gerne vil være på maskinsiden, vi har hele paletten, og vi kan dække vores kunders behov af nu, men jeg tror, vi kommer til at udvikle os endnu mere på servicesiden samt på forbrugsmaterialer og tilbehør til diverse svejseopgaver, siger han.